3. prosince 2014

Autoškola - vypracované otázky z údržby vozidla

Vzhledem k tomu, že jsem autoškolu dělal poměrně nedávno, a vzhledem k tomu, že jsem si jakožto poctivý žák psal výklad učitele velmi pečlivě, a vzhledem k tomu, že jsem si to pak všechno hodil do Wordu, a vzhledem k tomu, že nás bylo hodně v mém kursu, kteří něco takového na internetu hledali, a vzhledem k tomu, že i spousta mých známých mě tlačila do toho, abych něco podobného sepsal, upravil a zveřejnil, a vzhledem k tomu, že téměř na všech automobil-portálech jsou popsány rady pouze hotovým řidičům, jak zabránit tomuhle, jak předejít onomu, jak nebourat, jak při smyku apod., a vzhledem k tomu, že si myslím, že by se to žákům a žákyním, kteří právě autoškolu "dělají", mohlo hodit, stejně jako se to hodilo mně, a vzhledem k tomu, že už ani nevím co psát, hlavně že mám další větu, která začíná na "vzhledem k tomu", vznikl tento článek.

Nuže, milí žáci a žákyně autoškol, doufám, že vám to bude k užitku. Pokud tam někdo najde jakoukoliv chybku, klidně napište do diskuse. Všem prudičům a chytrolínům předem vzkazuji: "Tento článek neaspiruje na žádný odborný text či publikaci, jde vyloženě o mé soukromé poznámky, které jsem si psal během výkladu v hodinách údržby v autoškole." Dodávám proto jedno velmi důležité sdělení. A sice - je to BEZ ZÁRUKY.
Jakékoliv podrobné dotazy by měly směřovat zejména na vašeho učitele autoškoly. Pokud budete mít takového, jakého jsem měl já, vysvětlí všechno, čemu nebudete rozumět.

1/ Popište úkony kontroly vozidla před jízdou
-stav základních náplní, tj. množství oleje v motoru, chladící kapaliny a brzdové kapaliny (při nedostatečném množství je nutné dolít) a náplní do ostřikovačů oken (čelního a zadního skla)
-funkci a čistotu osvětlení vozidla (obrysová, potkávací, dálková, brzdová, směrovky, osvětlení SPZ, světlo zpětného chodu, mlhovky)
-zda má auto platnou technickou kontrolu podle známky na zadní SPZ (zde uvedeny i emise)
-stav pneumatik a jejich nahuštění (např. Octavia - přední - 2atmosféry, zadní - 2,2atmosféry)
-pneu - nahuštěnost - dle určení výrobce NEBO dle servisní knížky. Údaje jsou uvedeny na víčku od nádrže (zevnitř) > tam je samolepka > a na ní základní hodnoty
-dezén - min 1,6mm po celém obvodu pneumatiky
-nepoškozenost - žádné trhliny, praskliny, lysiny
- !!! kontrola VŠECH PĚTI pneu !!!
POZOR - rezerva má být nahuštěna na NEJVYŠŠÍ tlak předepsaný výrobcem (2,5atmosfér)
-kolo - hrany disku=ráfky - nesmí mít defekty
-upevnění šroubů (kdyžtak dotáhnout)
-ventilky - zrezlý, pokroucený, skříplý
-zástěrky - lapače nečistot
-zda z auta nic nevytéká, nekape
-čistotu skel
-nesmí být poškozeno čelní sklo - praskliny, skelní pavučiny
-kontrola SPZ
-zda má vozidlo úplnou povinnou zákonnou výbavu


2/ Popište kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách a hloubku drážek dezénu pneumatiky
Tlak vzduchu v pneumatikách je stanoven výrobcem vozidla a hloubka drážek dezénu pneumatik je obecně stanovena Vyhláškou č. 102/1995 Sb. Ministerstva dopravy (1,6mm minimálně).
Tlak vzduchu zkontroluji následovně:
-sejmu (vyšroubuji) krycí matku ventilku
-nasadím na ventilek měřič tlaku vzduchu, krátce podržím a po sejmutí měřiče zkontroluji stav
-při nedostatečném nahuštění nasadím na ventilek hadici k huštění pneumatik a dohustím pneumatiku
-nasazením měřiče tlaku zkontroluji stav a případně ještě pneumatiku dohustím nebo tlak upustím (zmáčknutím jehly ventilku)
-při správném tlaku zkontroluji, zda vzduch ventilkem neuniká (poslechem, navlhčeným prstem)
-našroubuji krycí matku ventilku
Kontrola hloubky drážek dezénu:
-hloubku drážek kontroluji na několika místech pneumatiky
-kontrolované místo nejprve očistím
-nasadím měřič drážky dezénu a na ukazateli zjistím, zda hloubka drážky odpovídá požadovanému rozměru (pokud je hloubka menší než 1,6mm, je nutné pneumatiku neprodleně vyměnit)
Kontroluji všech 5 pneumatik.


3/ Popište obsah kontroly kol a pneumatik a faktory ovlivňující jejich životnost
Kontrola kol obsahuje:
-kontrolu disku kol /ráfek/
-kontrolu pneumatik
Kontrola disku kol /ráfku/:
-dotažení šroubů upevnění kola
-nepoškozenost (hrany disku nesmí mít defekty) - např. ohnutí ráfku naražením
-nadměrná koroze
Kontrola pneumatik:
-stav tlaku pneumatik
-stav hloubky drážek dezénu
-stav ventilku pneumatiky - zda je zrezlý, pokroucený, skříplý
-stav pneumatiky z hlediska poškození (trhliny, odchlípnutí běhounu, zapíchnuté předměty, nesprávné ojetí dezénu)
Faktory ovlivňující životnost kol a pneumatik:
-kol a disků
-péče o čistotu
-kontrola dotažení šroubů
-kontrola mechanického poškození (např. při nárazech)
-pneumatik
-správné huštění a pravidelná kontrola tlaku
-seřízení geometrie vozidla a vyvážení kol
-stav tlumičů pérování vozidla a řídícího ústrojí (vůle řízení)
-nežádoucí nárazy na pneumatiky
-nežádoucí prudké brzdění a rozjezdy vozidla
-důležitá je pravidelná kontrola
-hlídat terén, po kterém jedu, a volit správnou techniku jízdy - pozor na kanály, výmoly
-v dobrém stavu musí být také tlumiče


4/ Nejčastější příčiny poškození plášťů pneumatik a jejich projevy
-nesprávný stav tlaku - podhuštění nebo přehuštění >> (znak >> znamená „způsobuje") ojetí dezénu na vnější nebo vnitřní části běhounu pneumatiky
-mechanické poškození >> trhliny, odchlípnutí dezénu
-špatná geometrie náprav vozidla >> nerovnoměrné ojetí dezénu
-špatný stav řízení a řídícího ústrojí >> nerovnoměrné ojetí dezénu
-špatný stav tlumičů pérování vozidla >> nerovnoměrné ojetí dezénu
-špatně vyvážená kola >> nerovnoměrné ojetí dezénu
Uvedené příčiny způsobují >> špatnou stabilitu vozidla na vozovce, ujíždění do stran, kmitání volantu, hlučnost vozidla, nedostatečnou sjízdnost vozovky (při nízké hloubce dezénu).
Na co si dát pozor?
-na obrubníky, kanály, výmoly
-pravidelná kontrola geometrie = seřízení kol (když se kontrola nedělá, pneu se sjíždějí)
-na 1 nápravu musí být stejné druhy pneu
-jezdit s letními pneu v létě a se zimními v zimě
-pokud jsou pneu extrémně namáhaný > možné problémy
projevy:
-defekty, deformace
-auto plave, lítá cikcak
-větší hlučnost
-cuká volant
> navíc - špatným stavem pneu trpí i další díly


5/ Popište postup při výměně kola
Je nutné provést tyto úkony:
-blinkr ke kraji a poté zapnu výstražná světla (strašně důležitý úkon, na který před komisařem ani pak v praxi nesmíte zapomenout)
-vyndám výstražný trojúhelník - postavím ho na krajnici v určené vzdálenosti za vozidlem (podle situace - obec, dálnice, apod.)
-zajistím vozidlo před samovolným rozjetím - zařadím rychlost, zatáhnu ručku, zaklíním kolo VPŘEDU i VZADU (třeba kamenem) na straně vozidla, kterou NEZVEDÁM
-výstražný trojúhelník - v obci minimálně 50m (kde je to nutné, může být i blíž, např. v nepřehledné zatáčce nebo před křižovatkou), mimo obec minimálně 100m za vozidlem u krajnice
-vyndám zvedák (nesmí se užívat slovo HEVER, komisaři to nemají rádi), klíč na kola a rezervu
-sundám ozdobný (ochranný) kryt kola
-povolím šrouby - stačí povolit, nemusím úplně vyšroubovat
-nasadím zvedák na příslušné místo k tomu určené výrobcem vozidla (samozřejmě u kola, které měním)
-zvedám auto pomocí zvedáku
-když je kolo ve vzduchu, vyndám šrouby
-vyměním kolo = kolo sejmu z náboje kola a po očištění uložím do prostoru pro záložní kolo, očistím upevňovací šrouby kola
-zašroubuju šrouby kola, ale ne nadoraz (dotažení klíčem na kola provedu „křížem" = tzn. postupně utahuji protilehlé šrouby, kvůli vyváženosti)
-zvedákem spustím vozidlo koly na vozovku, zvedák vyjmu, očistím a uložím
-a teď dotáhnu šrouby nadoraz
-dotahujeme KŘÍŽEM - z bezpečnostních důvodů, kvůli souměrnosti a vyváženosti, aby kolo „neházelo"
-zkontrolujeme tlak na novém kole > popř. vzduch v pneu upustím nebo dohustím
-nandáme kryt
-POZOR - po pár kilometrech zastavím a šrouby ještě znovu dotáhnu


6/ Jaký je rozdíl mezi zážehovým a vznětovým motorem a jaké palivo se u jednotlivých motorů používá?
U zážehového motoru se zápalná směs benzínu a vzduchu stlačené pomocí pístu (před jeho horní úvratí) zapaluje elektrickou jiskrou mezi kontakty zapalovací svíčky. Zažehnutí směsi vytvoří tlak, který tlačí na píst, a jeho posuvem směrem dolů se pomocí klikového mechanismu vytváří otáčivý pohyb motoru.
Nebo jinak:
-ve válci motoru je spalovací prostor, kde dochází k následujícím fázím:
-existují čtyři fáze - sání, stlačení, expanze a výfuk
-1.fáze - nasaje se benzín se vzduchem v přesném poměru
-2.fáze - směs se stlačí pomocí pístu motoru > vzniká obrovský tlak a dochází k zahřívání směsi
-když je směs maximálně stlačená >přeskočí jiskra od zapalovací svíčky > a ta zapálí směs > nastává
-3.fáze - expanze > výbuchem vznikne tlak, který tlačí píst, a vzniká pohyb
-4.fáze - výfuk
U vznětového motoru se nasátý vzduch stlačuje pomocí pístu, přičemž vzniká vysoká teplota, při které (před jeho horní úvratí) se do spalovacího prostoru (nad píst) vstřikuje pod vysokým tlakem palivo. Tím dojde ke vznícení směsi a tedy tlaku na píst a jeho posuvem směrem dolů se pomocí klikového mechanismu vytváří otáčivý pohyb motoru.
Nebo jinak:
-ve válci motoru je spalovací prostor, kde dochází k následujícím fázím:
-existují čtyři fáze - sání, stlačení, expanze a výfuk
-1.fáze - do pístu se nasaje čistý filtrovaný vzduch
-2.fáze - stlačení - píst stlačí nasátý vzduch, který se vysoce zahřeje
-při maximálním stlačení a vysoké teplotě se dovnitř vstříkne nafta a ta se sama vznítí
-3.fáze - expanze
-4.fáze - výfuk
Rozdíl mezi zážehovým a vznětovým motorem spočívá tedy v tom, že:
-u zážehového motoru dochází k hoření směsi zapálením (zažehnutím) pomocí jiskry mezi kontakty zapalovací svíčky (používá se benzín, plyn)
-u vznětového motoru dochází k hoření směsi vznícením vstříknutého paliva do vysoce stlačeného vzduchu ohřátého tímto na vysokou teplotu (používá se nafta)
**
-zážehový - benzín
-vznětový - nafta
rozdíly:
-palivo
-zapalování
-nafta - vyšší provozní teplota 90 stupňů Celsia, benzín 85 stupňů Celsia
-který vydrží dýl? DIESEL - má silnější stěny motoru, navíc NAFTA je levnější (uvidíme, jak dlouho)


7/ Popište kontrolu množství oleje v motoru a způsob jeho doplňování, časové intervaly pro jeho výměnu:
Při kontrole množství oleje (motor NESMÍ být v chodu) se postupuje takto:
-a) zkontrolovat stav oleje pomocí měrky (kovová tyčka - ve spodní části je označena ryskami min a max). Vozidlo musí stát na rovině. Měrku vyjmeme ze spodní části bloku motoru, očistíme hadříkem a zasuneme. A kam až je měrka od oleje špinavá, podle toho poznám hladinu, tedy množství oleje.
-b) doplňování oleje motoru se provádí nalitím do nalévacího prostoru (v horní části motoru) po odšroubování nalévací zátky (zpravidla zbarvena červeně).
Po doplnění oleje (asi po uplynutí 1 minuty) je třeba zkontrolovat jeho stav pomocí měrky, kterou následně vrátíme do příslušného otvoru v bloku motoru a postup dle potřeby opakujeme. Po dosažení správného stavu oleje namontujeme nalévací zátku. Optimální hladina stavu oleje je přibližně v polovině mezi ryskami.
Interval pro výměnu oleje v motoru je stanoven příslušným výrobcem oleje (po ujetí x km). Při výměně oleje v motoru je nutné vyměnit i čistič oleje (oil filter).
Pozn.
Olej je v motoru proto, aby se motor - jak se říká - nezadřel. Olej promazává místa, kde dochází ke tření. Má tři základní funkce:
-aby mazal a promazával
-aby chladil
-antikorozní funkce
Používá se pojem-okruh mazání (patří do něj)
-motorový olej
-čerpadlo - aby olej cirkuloval
-olejová vana - na spodku motoru
-jemný čistič oleje (oil filter) > při výměně oleje VŽDY VYMĚNIT i filtr
-olejová měrka - změříme, kolik je uvnitř oleje
Kdy toto mohu provádět?
Když vozidlo stojí na rovině, je v klidu (alespoň 30 minut po jízdě) - olej je totiž všude v motoru rozstříkán a my musíme počkat až steče do olejové vany. Pak teprve měříme množství oleje.
Intervaly výměny
-benzín - 10-15tisíc km
-nafta - 5-10tisíc km - v diesel motorech je vyšší provozní teplota a olej se tak dřív znehodnotí
NEBO (kouzelná věta, která se dá použít skoro všude) podle určení výrobce


8/ Popište funkci signalizace správné činnosti dobíjení akumulátoru a mazání motoru vozidla a signalizaci poruch během jízdy.
Signalizace činnosti dobíjení akumulátoru a mazání motoru je vyznačena na přístrojové desce samostatnými kontrolními žárovkami červené barvy.
Kontrolní žárovka dobíjení AKU je označena symbolem „baterie".
Kontrolní žárovka mazání motoru je označena symbolem „olejnička".
Při otočení klíčkem ve spínací skříňce do polohy 1 (motor není v chodu) obě kontrolní žárovky svítí.
Při chodu motoru (během jízdy) při správné činnosti dobíjení AKU a mazání motoru jsou příslušné kontrolky zhasnuty, tedy nesvítí.
Při chodu motoru (během jízdy) při nesprávné činnosti dobíjení AKU nebo mazání motoru se příslušná kontrolka rozsvítí.
V případě rozsvícení některé z uvedených kontrolních žárovek je nutné vozidlo zastavit a vypnout motor. V jízdě je možné pokračovat až po odstranění závady, případně je nutné urychleně vyhledat servisní opravu.
Další informace:
-kontrolky na palubní desce - mají červenou barvu
-symbol olejničky - problém s olejem
-pokud problikává >>
-dochází olej - ještě je, ale už to začíná zlobit >> doleju
-tlak nedosahuje předepsaných hodnot >> auto do servisu - ničí se motor
-pokud svítí >>
-proražení vany zespodu, olej teče ven, zastavit vozidlo!!!!!
-nebo je něco s tlakem, což já nezjistím >> auto do servisu
-Pojem: okruh dobíjení
-akumulátor -abychom mohli nastartovat, svítit, poslouchat rádio
-alternátor (dynamo) - výrobce el. energie
-při startování čerpáme energii z akumulátoru a poté už z alternátoru (alternátor zároveň dobíjí AKU)
-kontrolka = symbol „baterie" = obdélníček se znaky + (plus) a - (mínus)
-pokud problikává
-chyba klínového řemene (ten propojuje pohyb mezi motorem a ostatními částmi > díky němu je poháněn alternátor > a pokud řemen prokluzuje >> tak jednou dobíjí, jednou nedobíjí, dobíjí, nedobíjí >> problém
-pokud svítí
-alternátor přestal fungovat nebo AKU nedrží kapacitu nebo poškozený kabel >> servis
(dá se dojet, ale co nejdřív musíme řešit)
-pokud svítí + svítí mazání motoru + stoupá teplota >> OKAMŽITĚ ZASTAVIT
-přetrhl se klínový řemen >> servis
-je možné použít silonku místo přetrženého klínového řemene na dojetí


9/ Popište kontrolu a ošetřování kapalinové chladící soustavy vozidla, signalizaci teploty chladící kapaliny a postup, došlo-li k přehřátí motoru.
Chladící kapalinová soustava zajišťuje chlazení motoru vozidla, kde dochází zejména ve spalovacím prostoru k vysokým teplotám, cca 1800 stupňů.
Kapalinovou chladící soustavu tvoří:
-chladící prostor v bloku motoru
-chladič (před motorem)
-vodní čerpadlo
-vyrovnávací nádržka chladící kapaliny
Chladící kapalina je směs destilované vody se speciální nemrznoucí kapalinou v poměru vyznačeném výrobcem.
Kontrola a ošetřování kapalinové chladící soustavy spočívá zejména v pravidelné kontrole (před jízdou) stavu množství kapaliny, stavu těsnosti před jejím únikem (zejména těsnosti pryžových hadic, které jednotlivé části spojují) v celé soustavě a před zimním obdobím v kontrole mrazuvzdornosti chladící kapaliny. Správné množství kapaliny (hladina) je vyznačena na vyrovnávací nádržce ryskami min a max.
Provozní teplota chladící kapaliny je 80-90 stupňů a je signalizována teploměrem, který je jedním ze základních ukazatelů umístěných na přístrojové desce automobilu.
Přehřátí motoru je nežádoucí stav a je signalizováno na teploměru tak, že se jeho ručička blíží k teplotě bodu varu, označeném na teploměru červenou barvou.
Při přehřátí motoru je nutné vozidlo neprodleně zastavit a vypnout motor. Chladící směs nechat vychladnout. Pokud nemůžeme závadu odstranit, je třeba vozidlo převést do servisu (s přestávkami, aby nedošlo k dalšímu přehřátí po dolití chladící kapaliny).
Pojem - okruh chlazení
-destilovaná voda s nemrznoucí směsí
-chladič
-termostat
-čerpadlo
-spojovací hadice (od motoru do chladiče a naopak)
-větrák - ten se automaticky zapne, když se motor přehřívá > někdy je třeba zastavit a počkat, až motor vychladne
Kontrola chladící kapaliny spočívá v >> kontrole nádržky = tzv. expanzní nádobka, má na sobě vyznačeny rysky min a max, poznáme podle plechového víčka, které udrží tlak.
Jak poznáme hadičky okruhu chlazení? Všechny hadičky vedou k motoru - narozdíl od nádobky k ostřikování, její hadičky vedou pod okno.
Důležité: existují 2 okruhy chlazení - malý a velký
-na hraně motoru je termostat
-když nastartuju, termostat je zatím uzavřen
-malý okruh chlazení
-chladící kapalina proudí pouze v motoru, aby se co nejdříve docílilo provozní teploty
-chlazení cirkuluje jen v motoru > když dosáhne 80 až 90 stupňů > termostat se otevře > zahřátá směs proudí do chladiče a tam se ochladí > velký okruh chlazení (když už směs prochází i chladičem)


10/ Popište, jakou funkci plní katalyzátor výfukových plynů, jeho umístění na vozidle a jak lze ovlivnit jeho životnost.
-pomocí chemického procesu (katalýzy) zajišťuje snižování obsahu kysličníku uhelnatého a uhlovodíků ve výfukových plynech, které vycházejí pomocí výfuku z motoru automobilu do ovzduší
-má tedy pozitivní vliv na životní prostředí
-je součástí výfuku - zavařený v rouře
Častá otázka komisařů je „kde je katalyzátor umístěn?" >> Odpověď: Katalyzátor není za výfukem nebo před výfukem > je SOUČÁSTÍ výfuku. Je tam zavařen.
Katalyzátory dělíme na neřízené a řízené:
-neřízené - konstrukčně jednoduchý
-je to platinová destička, která je umístěna ve výfukové rouře před tlumičem výfuku
-tato destička do sebe pohlcuje zmíněným chemickým procesem nadměrný obsah oxidu uhelnatého a nespálených uhlovodíků.
-řízené - konstrukčně velmi složitý a náročný systém
-je konstruován u systémů elektronicky řízených katalyzátorů pomocí elektronické řídící jednotky
-je trojcestný
-je umístěn na výfukovém potrubí za informační lambda sondou na první části výfuku před jeho tlumičem
U motorů s katalyzátory výfukových plynů je předepsán bezolovnatý benzín označený jako Natural 95 nebo Natural 98.
Životnost katalyzátorů lze ovlivnit pozitivně tím, že:
-používáme předepsané palivo (benzín)
-při vynechávání zapalování vypneme motor a závadu odstraníme
-kontrolujeme průchodnost katalyzátoru
Co nesmím?
-násilně roztlačovat vozidlo zezadu a čekat, až samo chytne > protože do katalyzátoru se tak dostane nespálená směs a ta ho znečistí (pomoct si můžeme startovacími kabely, radši než roztlačením)
Na co pozor?
-brát předepsané palivo pro ten katalyzátor, jinak ho zničíme


11/ Spojka
-je součástí převodového ústrojí a je umístěna mezi motorem a převodovkou
-funkce spočívá v tom, že přenos točivého momentu (od motoru) se uskutečňuje pomocí třecího kotouče (spojky) na hnací hřídel převodovky
-vypnutím spojky (sešlápnutím pedálu) při řazení rychlostí se pohon automobilu na tuto dobu přeruší a pokračuje teprve zapnutím spojky (uvolněním pedálu a sundáním nohy z něho)
Při rozjezdu automobilu je postupným povolováním spojkového pedálu řidičem spojována síla motoru s převodovkou a dalším převodovým ústrojím až na kola hnací nápravy.
Životnost spojky je závislá na:
-způsobu a plynulosti rozjezdu vozidla
Při rychlých a prudkých rozjezdech se třecí plochy spojkového kotouče opotřebovávají rychleji.
Spojka se používá při >>
-řazení
-zastavování
-startování - aby se motor rozpojil. Zabráníme tomu, aby auto „neskočilo" při nastartování a následně při rozjíždění, sešlápnutím spojky ulehčíme motoru při startování
Co nesmíme?
1/ Stát na spojce zbytečně dlouho
2/ Nepouštět spojku rychle (můžeme jen do pozice, kde spojka zabírá, pak už s citem)
Důležité! Spojku sešlapujeme pořádně a nadoraz (jinak se obrušuje lamela spojky).


12/ Převodovka a k čemu slouží synchronizace
Kde je převodovka? V převodové skříni vedle motoru /na převodovce se nachází startér/.
Převodovka má dva hřídele - hnací a hnaný - na obou jsou ozubená kola.
Princip je podobný jako u přehazovačky u kola.
-funkce: slouží k řazení rychlostí a k plnému využití síly motoru (převodovka zajišťuje převod hnací síly motoru na hnací kola).
-zajišťuje řazením jednotlivých převodových stupňů překonání jízdních odporů automobilu (jízda do kopce, v terénu)
-tím zajišťuje plynulost převodu síly motoru na kola hnací nápravy
-při jízdě po rovině je zařazen vyšší rychlostní stupeň, čímž je využita hnací síla a výkon motoru k rychlejší jízdě
Při řazení z jednoho rychlostního stupně na jiný dochází k přesunutí zubových (kovových) kol převodovky z jednoho kola na druhé. Při tom musí dojít k vyrovnání otáček kol do sebe zasouvaných = synchronizace.
Synchronizaci zajišťují synchronizační kroužky, které svojí třecí kuželovou plochou zpomalují a tedy postupně vyrovnají rozdílné otáčky do sebe zasouvaných kol převodovky.
Synchronizace=vyrovnává otáčení ozubených koleček, které mají do sebe zapadnout.
/protože kolečka na hnací hřídeli jsou napevno a točí se jinak než kolečka na hnané hřídeli, která se točí volně - setrvačností/
Údržba a ošetření:
V olejové skříni je olejová náplň >> a v ní převodový olej.
Jak často tento olej musíme měnit? Dle určení výrobce. /udává se 30-40tis.km, ale důležitá je rada výrobce/


13/ Tlumiče pérování
-tlumí kmitání kol při přejezdu nerovností na vozovce
-zajišťují lepší ovladatelnost vozidla a tím i bezpečnost jízdy
-zajišťují maximální možný styk kol vozidla s vozovkou a tedy přenos hnací či brzdící síly
Každé kolo má svůj tlumič pérování.
-tlumiče jsou celkem čtyři, na každém kole jeden
-jsou přímo na kole
-často se do nich dostává nečistota >> je třeba je udržovat „občas kontrolou"
-dva tlumiče /buď oba přední nebo oba zadní, ale vždy oba společně/ se vždy chovají jako dvojčata = tzn. když začne zlobit jeden, je jasné, že za pár dnů začne zlobit i druhý. Pokud tedy začne zlobit jeden, rovnou necháme vyměnit oba dva.
Vadné tlumiče způsobují:
-vozidlo nemá žádoucí styk s vozovkou a je hůře ovladatelné
-vozidlo má tedy zhoršenou bezpečnost jízdy
-součástky, které zajišťují nosnost vozidla se enormně opotřebovávají
-pneumatiky se enormně opotřebovávají
-nepravidelně se sjíždí dezén běhounu (pneumatika je prostě různě ojetá a vytvářejí se na ní nežádoucí
hranky, lysinky, vysekané plošky)
-citelné nárazy na nerovnostech vozovky
Jak také poznáme, že je tlumič vadný?
Podle skvrn od oleje. Uvnitř tlumiče je hydraulický olej, který začne protékat ven.
Podle konstrukce jsou nejčastěji užívány tlumiče kapalinové.


14/ Kontrola množství brzdové kapaliny a její doplnění. Co signalizuje rozsvícení kontrolky brzdového systému
-brzdy u osobních automobilů jsou kapalinové
-brzdový systém je ovládán brzdovou kapalinou, kterou je celý systém naplněn
-kontrola množství brzdové kapaliny je jedním ze základních úkonů kontroly vozidla před jízdou a je prováděna tak, že kontrolujeme její množství v nádržce brzdové kapaliny (v prostoru motoru)
-hladina kapaliny v nádržce je vyznačena ryskami min a max
-při potřebě doplnění této kapaliny vyšroubujeme víčko nádržky a vzniklým otvorem její stav doplníme
Kromě této vizuální kontroly zajišťuje kontrolu množství brzdové kapaliny ještě kontrolní žárovka na přístrojové desce automobilu.
Rozsvícení kontrolní žárovky (červené barvy) signalizuje nedostatečné množství brzdové kapaliny. V takovém případě musíme vozidlo zastavit a v jízdě pokračovat až po dolití brzdové kapaliny na potřebné množství >> následně je nutné závadu, která způsobuje únik brzdové kapaliny odstranit u odborného servisu.
Brzdovou kapalinu užíváme pouze takovou, kterou stanovil výrobce vozidla (s přesným označením).


15/ Posilovač brzd
-pomocí využití podtlaku v sacím potrubí motoru se zvětšuje tlak brzdové kapaliny v brzdové soustavě >> díky tomu zmenšuje řidič vozidla potřebnou fyzickou sílu na brzdový pedál při brzdění.
-motor se za jízdy nesmí vypnout proto, že pokud je vypnutý, nevzniká potřebný podtlak v sacím potrubí motoru (podtlak zde existuje pouze při chodu motoru), který je pro správnou funkci posilovače nezbytný a nutný.
Posilovač řízení
-umožňuje řidiči snížit vynaloženou sílu na obvodu volantu k jeho otočení
-je zde využita energie pomocí stlačené kapaliny (oleje) nebo vzduchu
-je funkční v momentě, kdy je nutné vyvinout ze strany řidiče větší sílu (při točení volantu v klidu vozidla).
-funkce je také závislá na chodu motoru, proto se nedoporučuje během jízdy vypínat motor.


16/ Rozdíl mezi kotoučovou a bubnovou brzdou
-princip brzdění = točivý moment kola je brzděn působením třecí síly brzdového obložení (čelistmi, brzdovými destičkami) na brzděnou část (buben, kotouč).
(Představte si brzdu u jízdního kola, jak ty brzdové pacičky tlačí při brzdění na ráfek kola.)
-kotoučové brzdy - brzděnou částí je kotouč a třecí síla působí přitlačením destiček na kotouč
-jsou otevřené, chladí se sami vzduchem
-skládají se z >>
-brzdový kotouč
-čelisti /=tzv. brzdový segment/
-v čelistech jsou brzdové destičky
-bubnové brzdy - brzděnou částí je buben (litinový kruh) a třecí síla (díky čelistem) působí jejich přitlačením na vnitřní část bubnu
-jsou uzavřené, velmi se zahřívají, jsou složitější
-skládají se z >> vnější brzdový buben, vnitřní brzdový buben, brzdový váleček /nahoře nad bubnem/, po stranách jsou čelisti, na nich brzdové obložení /nanýtováno nebo nalepeno/, dále pružiny, vzpěry a rozpěry
Výhody kotoučových brzd
-větší účinnost brzdící síly
-není nutné je seřizovat, potřebná vůle při brzdění se vymezuje automaticky
-výměna brzdových destiček je rychlejší než výměna brzdových čelistí
Nevýhody kotoučových brzd
-je potřeba větší ovládací síla ze strany řidiče, proto jsou tyto brzdy konstruovány s posilovačem
-jsou otevřené >> netěsní a snadno se tam dostane nečistota
Další pojmy:
Ruční brzda - brzdí jen zadní kola (POZOR: nespoléhat jen na ní). Když v kopci odejdu od vozidla, zatáhnu ručku + zařadím jedničku + klidně i nějakým kamenem zaklíním kola.
Hadičky vedoucí od brzd
-ocelové nebo pryžové /ty pryžové můžou někdy prasknout >> brzdová kapalina vytéká ven/
Posilovač brzd
-výhoda: vynaložím menší sílu na sešlápnutí
!!! Motor se za jízdy nevypíná!!!
-posilovač brzd totiž funguje na principu podtlaku a ten nevznikne, když motor neběží
Hlavní brzdový válec = tzv. srdce brzd
-uvnitř je nádoba na brzdovou kapalinu
-je na něm ryska min a max
-hladinu množství kapaliny kontroluji před jízdou
Brzdová kapalina
-je všude v brzdovém systému
-pokud praskne pryžová hadička, dostane se do systému i vzduch >> systém tedy při opravě musíme „odvzdušnit". (Při odvzdušnění jsou zapotřebí vždy dvě osoby - jedna šlape na pedál, druhá odvzdušňuje).
-při odvzdušnění >> musíme začít u nejvzdálenějšího kola od srdce brzd - tedy nejprve pravé zadní kolo, levé zadní, pak pravé přední, levé přední
Systém ABS
-pomáhá k bezpečnosti při brzdění, abychom nešli do smyku
-na principu přerušovaného brzdění >> nedochází k zablokování kol při brždění


17/ Nejčastější projevy nesprávné geometrie nápravy vozidla
Co je geometrie? Přesné vymezení úhlů mezi různými částmi nápravy.
-řídící nápravou je přední náprava vozidla, kde je umístěno řízení
-geometrie má zásadní vliv na bezpečnost a hospodárnost provozu vozidla a také na dobrou řiditelnost vozidla
Základní požadavek geometrie spočívá v tom, že kola se na vozovce musí odvalovat a nikoliv se smýkat (zejména v zatáčkách).
Projevy nesprávné geometrie:
-špatná řiditelnost a stabilita vozidla na vozovce
-auto nedrží směr = auto „plave"
-smýkavost vozidla v zatáčkách
-nerovnoměrné opotřebení pneumatik a zkrácení doby jejich životnosti
-větší hlučnost
-cuká volant


18/ Popište postup při ošetřování akumulátoru a faktory ovlivňující jeho životnost
Akumulátor je zdrojem elektrické energie, díky kterému nastartujeme, zapneme rádio, svítíme apod. Ta zde vzniká chemickým procesem vlivu elektrolytu (kyselina sírová a destilovaná voda) na olovnaté desky (články).
Baterie osobních automobilů má napětí 12V a kapacitu cca 44Ah.
Skládá se ze 6 oddělených článků s napětím 2V.
Akumulátor ošetřujeme takto:
-kontrolujeme množství elektrolytu a jeho hustotu
-množství elektrolytu má dosahovat cca 5-10mm nad úrovní článků
-kontrola se provádí po vyšroubování víček nalévacích otvorů článků akumulátoru
-hustota elektrolytu se měří hustoměrem a musí souhlasit s požadovanou hodnotou
-zkontrolujeme čistotu svorek a kontaktů (vývody + a - )
-nečistotu očistíme, neboť její výskyt zapříčiňuje nedostatečné převádění elektrické energie z akumulátoru
-zkontrolujeme stav dotažení svorek na vývodech akumulátoru
-zkontrolujeme stav obalu akumulátoru z hlediska poškození (případné praskliny)
Akumulátor=znázorňuje kontrolka na palubní desce >> většinou obdélníček nebo čtvereček se znaky + /plus/ a - /mínus/
-hovoříme o tzv. okruhu dobíjení
-když kontrolka problikuje >> důvod:klínový řetěz (který propojuje alternátor s motorem) prokluzuje, je povolený
-dá se dojet, kam potřebujeme? ANO, ale hned pak musíme řešit
-když kontrolka svítí >> problém!!!
-dá se dojet? ANO, ale ničíme si auto
-3 důvody -závada v alternátoru /stator, rotor/
-závada v akumulátoru - nedrží kapacitu /můžu nabíjet jak chci, ale hned je vybitá/
-okruh je někde přerušen - přetržený kabel, kabely nespojeny apod.
-když kontrolka svítí a zároveň zjistíme, že se rapidně zvyšuje teplota >> problém
>> okamžitě zastavit - přetrhl se klínový řemen
Ošetřování okruhu dobíjení
-doléváme pouze destilovanou vodu, protože ta se vypařuje /v elektrolytu je obsažena také H2SO4, ale tu nedoléváme/, kapacitu elektrolytu měříme hustoměrem
-AKU je 6 samostatných článků, každý má víčko a do každého článků nalévám destilku samostatně
-důležitá je čistota AKU - hlavně části + a - /na pólech totiž probíhá oxidace H2SO4 a vzniká pěna, kterou musíme čistit/
-kontrola napnutí klínového řemene - údajně stačí lehce promáčknout na max 1 až 2cm
-kontroluji i kvalitu řemene - pokud je už zpuchřelý, je „ojetý" a musí se co nejdříve vyměnit


19/ Popište funkci pojistek v elektrické soustavě vozidla a jejich umístění
-zabraňují přetížení jednotlivých spotřebičů vozidla nadměrným množstvím el. proudu
-zabraňují nežádoucímu vybíjení AKU při styku odizolovaného vodiče s kostrou vozidla (zabraňují tedy krátkému spojení neboli zkratu)
-v těchto případech dojde k přepálení pojistného drátku a přerušení proudu
>> proto je v systému elektrické instalace (kabelů) vložena pojistková skříňka, ve které jsou umístěny pojistky
>> tato pojistková skříňka je umístěna nejčastěji v kabině řidiče pod přístrojovou deskou (díky tomu je chráněna před povětrnostními vlivy)
Častá otázka komisařů:
Kde se pojistky nacházejí? Pod volantem /to je špatná odpověď/.
Pojistky se nacházejí v pojistkové skříňce pod volantem /to je správná odpověď/.
Pojistka = keramický nebo plastový váleček o délce cca 20mm opatřený na koncích kovovými kontakty spojenými pojistným drátkem.
= každá pojistka je označena hodnotou propustnosti el. proudu a při výměně je nutné ji nahradit pojistkou o stejné hodnotě.
=pojistky jsou barevně rozlišeny, což je zjednodušení při výměně. Vyměním vždy za jinou pojistku stejné barvy.


20/ Popište, jakým způsobem se provádí výměna žárovek osvětlení vozidla.
-a) u osvětlení, kde je dostupnost z vnějšku vozidla
-demontujeme uvolněním šroubů kryt osvětlení
-otočením doleva vyjmeme vadnou žárovku a opačným způsobem namontujeme novou
-před montáží nové žárovky zkontrolujeme čistotu kontaktů objímky žárovky
-zapnutím vyzkoušíme funkci nové žárovky a namontujeme očištěný plastový kryt
-b) u osvětlení, kde je přístup k demontáži žárovky z kabiny vozidla
-demontujeme vnitřní kryt osvětlení uvolněním pojistného systému krytu
-vyjmeme objímku i s žárovkou
-při výměně postupujeme stejným způsobem jako v bodě a)
Výměna žárovky potkávacího a dálkového světla (hlavního světlometu):
-zvednutím víka motoru odkryjeme motorový prostor, v jehož přední části (čelo karoserie) jsou uloženy světlomety pro potkávací a dálková světla
-otočením plastového zadního krytu světlometu doleva tento kryt demontujeme, u starších vozidel sejmeme kryt pryžový
-sejmeme plastovou spojnici přívodních kabelů z žárovky (svorku)
-otočením doleva demontujeme plechovou objímku i s žárovkou
-při montáži postupujeme opačným způsobem a osvětlení vyzkoušíme zapnutím.
Při výměně jakékoliv žárovky osvětlení vozidla je nutné nahradit ji žárovkou o stejné hodnotě (ta je vyznačena na kovové části žárovky).
Nebo jinak a rychleji:
Výměna žárovek
-otevřu kapotu
-z vnitřní strany světla je kryt >> otočím s ním doleva a odšroubuji >> tam je objímka >> v ní žárovka >> tu vyndám a vyměním za novou.
-pozor na kabely, pokud jsem je odpojil /pamatovat „kterej kam"/
-POZOR u halogenové žárovky - NESAHAT NA SKLO ŽÁROVKY RUKOU - zůstane na ní náš pot či maz z prstů a bude dřív „kaput" >> řešení >> SAHAT NA NI JEN PŘES HADR


21/ Vyjmenujte povinné vybavení osobního vozidla - vyhláška 102/1995 Sb.
-rezerva (záložní kolo)
-zvedák (zdvihák) - nepoužívat slovo hever, komisaři to nemají rádi
-klíč na kola
-přenosný výstražný trojúhelník
-náhradní žárovky (od každého druhu jednu)
-náhradní el. pojistky (od každé jednu)
-lékárnička


22/ Popište účel ABS na vozidle a kontrolu jeho správné funkce
-zabezpečuje stabilitu vozidla při brzdění a brání zablokování kol
-ABS působí na každé kolo
-brzdný blok dávkuje tak, že na každé kolo působí maximálně možná síla, aniž se některé z kol
zablokuje
funkce:
-zaručit řiditelnost
-udržet stabilitu při jízdě
-ulehčit činnosti řidiče


23/ Popište postup při připojení tažného lana
-tažné lano se užívá při vlečení jiného motorového vozidla, na kterém je závada
-tažné lano nejprve upevníme nasazením na závěs jednoho z vozidel vlečené soupravy
-tahem zkontrolujeme pevnost připojení lana
-přistavíme druhé vozidlo soupravy do potřebné vzdálenosti tak, aby bylo možné připevnit lana na závěs druhého vozidla
-lano upevníme (protahujeme okem) na závěs a zajistíme kolíkem
-opět tahem zkontrolujeme správnost upevnění lana
-a teprve po postupném napnutí lana se může zvyšovat rychlost vlečené soupravy
POZOR - před jízdou se musí řidiči vlečené soupravy dohodnout na způsobu jízdy
NIKDY - nikdy nepoužít k vlečení tažné lano, pokud jde o závadu řízení nebo závadu brzd
LANO -musí být atestováno a vyzkoušeno
-délka 5 - 6metrů
-červený praporek 30x30cm
-lano upevnit za nosnou část vozidla - používá se tzv. ocelové oko, které se našroubuje na konstrukci „za" mlhovým světlem


24/ Popište postup při připojování přívěsu
-u novějších typů s demontovatelným tažným zařízením nejprve namontujeme toto zařízení (hák nebo koule) na vozidlo
-přistavíme přívěs a nasadíme jeho závěsné zařízení na tažné zařízení vozidla a spoj řádně zkontrolujeme
-u typů tažného zařízení vybaveného zabezpečovacím zařízením (lankem) zapojíme toto zařízení
-zasuneme zástrčku přívodu el. vedení osvětlení přívěsu do zásuvky namontované na vozidle
Nebo jinak:
Přívěs zapojujeme za vozidlo jen tehdy, pokud je na vozidle tažné zařízení.
-starší typ - oj přívěsu umístím na kouli >> zaklapnu nadoraz >> propojím bezpečnostní řetěz a elektriku
-novější typ - oj přívěsu umístím na kouli >> zaklapnu nadoraz >> v momentě zaklapnutí se objeví otvor ve tvaru FABky >> tam dám připravenou FABku s klíčem >> zamknu a propojím elektriku
Postupným rozsvícením osvětlení vozidla zkontrolujeme jeho funkci na přívěsu (obrysová světla, brzdová světla, ukazatele směru, osvětlení SPZ a zadní mlhové světlo)
Před jízdou této soupravy zkontrolujeme na přívěsu stav a správnost tlaku v pneumatikách a upevnění kol.


25/ Vysvětlete symboly kontrolek a ovladačů na přístrojové desce vozidla
Kontrolky umístěné na přístrojové desce signalizují stav funkce a zapojení některých zařízení a osvětlení vozidla. Ovladače (vypínače i kontrolky) jsou označeny příslušnými symboly. Kontrolky jsou umístěny na přístrojové desce vodorovně a svisle.
-umístění vodorovných kontrolek (všechny svítí červeně)
-výstražný trojúhelník (světelné výstražné znamení)
-kontrola stavu brzdové kapaliny - symbol s vykřičníkem
-ruční brzda (při zatažení) - symbol s vykřičníkem
-dobíjení akumulátoru - obdélníček se znaky plus a mínus
-mazání motoru - symbol „olejničky"
-umístění svislých kontrolek
-dálková světla (ostrá modrá barva) - ovládání druhým vypínačem zleva
-obrysová světla (zelená barva) - ovládání prvním vypínačem zleva
-přední mlhová světla (zelená barva) - pokud je jimi vozidlo vybaveno
-zadní mlhové světlo (oranžová barva)
-potkávací světla (zelená barva)
-vyhřívání zadního skla (oranžová barva)
Ovladače na přístrojové desce:
-od osy volantu jsou na jeho panelu umístěny
-vlevo - páčkový přepínač ukazatele směrovek společně s přepínačem potkávacích a dálkových světel
-vpravo - páčkový přepínač ovládání stěračů a ostřikovačů čelního a zadního skla
Kromě uvedených ovládacích zařízení je na levé spodní části přístrojové desky umístěn ovladač, regulující doseřízení světlometů potkávacích a dálkových světel.
Na pravé spodní části přístrojové desky jsou umístěny
-tři ovladače topení vozidla (včetně jeho otevření)
-ovladače světelného výstražného zařízení (výstražný trojúhelník)
Uvedená zařízení a signalizace kontrolkami jsou takto umístěna u vozidla Škoda Felicie. U jiných typů vozidel může být instalováno i jiné doplňující zařízení včetně kontrolek.

0 komentářů:

Okomentovat

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best WordPress Web Hosting